Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.8.2022, Milan Šurkala, aktualita
Čínská společnost CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) je světovou jedničkou v oblasti objemu výroby akumulátorů pro EV a překračuje tradiční firmy jako LG Energy nebo Panasonic. Má více než třetinu trhu.
15degren (145) | 13.8.202220:57
Tak jsem zvědavý jak si zelená evropa představuje přechod na EV auta a EV domy s battery packy, když si nevyrábí vůbec žádné baterie.
Nedá se předpokládat že asie bude spolehlivý partner. Krom toho že budou baterie zcela určitě potřebovat v budoucnu primárně pro svůj trh, tak nevěřím že se nerozhoří válka mezi čínou a taiwainem nebo indií pak budou dodávky zcela nulové.
Odpovědět1  1
CooliPi (378) | 13.8.202223:15
Papir toho snese...

Muzeme se dostat do situace, kdy se baterky budou pouzivat jako zbrane stejne jako ted plyn a ropa. Model je jednoduchy ­- nebudete videt jak ctvrtime novinare, zabirane uzemi a za odmenu si budete moci koupit baterie. Jo a solarni panely.

Evropa si muze hrat na eko jen do te doby, nez narazi na limity rustu. To neni nic proti eko, ale jen proti nedovzdelani ekologistu. A ekologii potrebujeme, aby rozumne stanovila mez mezi soucasnym plytvanim a nicenim toho zbyvajiciho z prirody co tu mame. Cili bychom se meli snazit dovzdelat lidi aby umeli pocitat co to vsechno stoji v cem ziji, co konzumuji, co vyhazuji a kolik toho pali. Takova prakticka fyzika.

Mmch, podeziram, ze transport tech vyrobku z Ciny temi obrovskymi lodemi s pohonem na mazut ci jine horici svinstvo za**re atmosferu vic, nez kolik tady pak usetri ta samotna dovezena technologie. Pak se dalsi ekologiste divi, ze se Zeme otepluje, ale ze na vine je zasvinena atmosfera zplodinami ze zaoceanskych lodi a spalinami z motoru jim nedochazi, misto toho z toho vini ­"zly­" plyn CO2...
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4982) | 14.8.20229:13
Odpovědi pro oba. Ono to opravdu není všechno nebo nic.

"Tak jsem zvědavý jak si zelená evropa představuje přechod na EV auta a EV domy s battery packy, když si nevyrábí vůbec žádné baterie­"

Evropa si nevyrábí baterie? Tak třeba Mercedes mimo jiné už pár let používá francouzské baterie Blue Solutions, máme tady švédský Northvolt ­(spustil výrobu na přelomu 2021­/2022 ve Švédsku­), Envision AESC ­(Británie, produkuje baterie např. pro Nissan už 10 let­). Máme tady i továrny asijských společností ­(LG v Polsku, SK Innovation v Maďarsku, Samsung v Maďarsku­), CATL má už teď továrnu v Německu. Nezapomeňme, že berlínskou Gigafactory Tesly ­(ta ale bude nakupovat např. u BYDu­). Nezmiňuju to, co se teprve staví.

"Nedá se předpokládat že asie bude spolehlivý partner. ­"

A do Asie počítáte jen Čínu, nebo i Japonsko a Jižní Koreu? Ti také vyrábí baterie. Nezapomínejme, že partneři mohou být i na druhou stranu oceánu ­(např. VW s americkým QuantumScape­).

"Mmch, podeziram, ze transport tech vyrobku z Ciny temi obrovskymi lodemi s pohonem na mazut ci jine horici svinstvo za**re atmosferu vic, nez kolik tady pak usetri ta samotna dovezena technologie.­"

Viz výše, spousta těch firem vyrábí ty baterky i v Evropě, transport z Číny není vždy nutný. Nezapomínejme na to, že v případě baterií není Čína montovnou Evropy, ale Evropa se stává montovnou Číny ­(NIO právě spouští továrnu v Maďarsku, CATL má v Německu, oznámil druhou v Maďarsku,...­). Otázkou už jen zůstává, kdy tu Čína ve velkém začne vyrábět nejen baterky, ale i ta auta.

Pokud jde o materiály, Asie není jediným kontinentem ­(a Čína jedinou zemí­), kde se nachází ­(jsou i v Evropě­). Kobalt už dnes nikoho moc nezajímá ­(jeho podíl se snižuje, LFP ho nemají vůbec­), otázkou je nikl ­(ten je především Indonésie, Filipíny, ale třeba také Austrálie, Kanada­), lithium je především v Austrálii a Chile ­(2­/3 produkce­). Časem se budou materiály doplňovat recyklací těch starých, ale to je něco, co bude aktuální až za pár desítek let ­(nějaká soběstačnost díky cirkulární ekonomice může být dosažena až poté, co bude plná elektromobilita, to je tak rok 2050­-2055, a než se ty baterky dostanou k recyklaci, máme tak rok 2070­-2075 ­- do té doby může být ještě plno průšvihů­). Ty recyklační ztráty už se doplní z lokálních zdrojů.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 14.8.202210:47
Do té doby se také lidé mohou buď jaderně vyhladit, nebo dostat rozum a buď žít opravdu eko, a nebo z technických důvodů nesmysl v podobě elektromobilu zamítnout.
Odpovědět1  1
wrah666 (6205) | 14.8.20226:51
Velmi jednoduše: Že je zcela neeleně vyrobí Asie a levně nám je prodá. A suroviny natěží země třetího světa, nezeleně, neeticky, využívají se jedovaté chemikálie, otroci... |Klídek, pohodička. MY tu chvíli budeme mít čisto. ­(Pseudoeko pomatencům nedochází, že žijeme na jedné planetě a když házíte odpadky k sousedovi za plot, tak vám to stejně smrdí až do baráku a otráví to i vaší studnu)
Odpovědět2  1
mrmysak (111) | 18.8.202218:23
Rozvojove zeme toho tolik nepotrebuji a kdyz tak je dovezem z Ukrajiny.
Odpovědět0  0
CooliPi (378) | 19.8.20222:28
Jo, z Ukrajiny. Jako zelezo a nerezove trubky, co jsem potreboval. A protoze valka, tak se ted material na obycejnou plecharinu vozi z Australie. Tvl to je nadhera, tahle globalizace! Za komancu me ani ve snu nenapadlo, ze stesti obyvatelstva potrebuje zavislost na hutich Ukrajiny a Australie.

A nerezovou trubku mi dovezli z Indie. Krasa. S mericim protokolem.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.